Oświadczenie Kolegium Sędziów Polskiego Związku Szachowego
Warszawa, 30.09.2021
OŚWIADCZENIE
KOLEGIUM SĘDZIÓW POLSKIEGO ZWIĄZKU SZACHOWEGO
Kolegium Sędziów Polskiego Związku Szachowego, będące komisją autonomiczną PZSzach, zgodnie
z §29 pkt.4a Statutu Polskiego Związku Szachowego stwierdza:
1. Uchwała nr 84/08/2021 Zarządu Polskiego Związku Szachowego z dnia 15 sierpnia 2021 r.
w sprawie upłynięcia kadencji Kolegium Sędziów PZSzach i oddania sprawy do WZD o treści:
Zarząd PZSzach postanowił, że kadencja Kolegium Sędziów PZSzach wygasła i przekazał
podjęcie dalszych decyzji w kompetencje Walnego Zgromadzenia Delegatów PZSzach jest
pozbawiona podstawy prawnej.
Zarząd Polskiego Związku Szachowego przekroczył swoje uprawnienia wynikające z obowiązujących
przepisów prawa. Organ ten nie posiada kompetencji do stwierdzenia czy kadencja Kolegium Sędziów
wygasła, czy nie. Jedynym organem władnym w tej kwestii jest Ogólnopolska Konferencja Sędziów
Szachowych i wynika to jednoznacznie z Regulaminu Działania Kolegium Sędziów PZSzach (punkt 4.4).
2. Odmowa publikacji informacji o Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów Szachowych przez
Polski Związek Szachowy stanowi naruszenie dobrych praktyk w związku sportowym i
zasady lojalności organów PZSzach, a opublikowany list trojga sędziów – byłych członków
Kolegium Sędziów PZSzach nie zawiera faktów, a jedynie ich subiektywne spostrzeżenia
spowodowane negatywnymi pobudkami.
List autorstwa IA Magdaleny Judek, IA Macieja Cybulskiego i IA Aleksandra Sokólskiego opublikowany
na stronie Polskiego Związku Szachowego wzbudził zdziwienie nie tylko Członków Kolegium Sędziów
PZSzach, ale także wszystkich sędziów obecnych na Konferencji. Formułują oni fałszywy zarzut,
że Konferencja zostało nieprawidłowo zwołana. Decyzję o zwołaniu Konferencji podjęło 4 członków
na siedmiu ustępującego Kolegium Sędziów, co stanowi ponad 50% członków tego gremium, wobec
czego zarzut dotyczący nieprawidłowości zwołania Ogólnopolskiej Konferencji jest niezgodny
ze stanem faktycznym. Wobec powyższego nieprawdziwy jest także zarzut, że decyzje są
podejmowane jednoosobowo, co byłoby niezgodne z duchem samego organu, które z nazwy ma być
kolegialne. Trzeba zatem uznać opublikowanie tego listu, gdy równocześnie odmówiono
poinformowania o Konferencji na stronie PZSzach, za działanie naruszające obowiązki członka
Kolegium Sędziów PZSzach i szkodzące środowisku sędziowskiemu.
3. Walne Zgromadzenie Delegatów nie ma uprawnień do stwierdzenia nieważności
Ogólnopolskiej Konferencji Sędziowskiej oraz wyborów Kolegium Sędziów, a także nie może
samodzielnie uchwalać nowego Regulaminu Działania bez inicjatywy Ogólnopolskiej
Konferencji Sędziowskiej.
Zgodnie z § 29 pkt 4a Statutu PZSzach Kolegium Sędziów jest autonomiczną, czyli niezależną
od Zarządu, komisją działającą w strukturze PZSzach, a zasady jego funkcjonowania określa
zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie regulamin.
Zgodnie z punktem 1.1 Regulaminu działania Kolegium Sędziów PZSzach: Kolegium Sędziów Polskiego
Związku Szachowego, zwane dalej Kolegium, jest autonomicznym organem w strukturze Związku,
podległym Walnemu Zgromadzeniu Delegatów Polskiego Związku Szachowego. Dalej ten sam
Regulamin w punkcie 1.2 stwierdza: W skład Kolegium wchodzą sędziowie wybrani na Ogólnopolskiej
Konferencji Sędziów Szachowych. Wreszcie, punkt 6.2 stwierdza: Każdorazowe zmiany regulaminu
Kolegium wymagają uchwały Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów Szachowych i późniejszego
zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Delegatów PZSzach. W myśl obowiązujących przepisów
należy wskazać, że wobec wybrania przez Ogólnopolską Konferencję Sędziów w Krakowie w dniu 18
września 2021 r. na nową kadencję Kolegium Sędziów, Walne Zgromadzenie Delegatów PZSzach nie
miało prawa ani powołać Zarządu Komisarycznego, ani odwołać Członków Kolegium Sędziów.
Jedynym organem władnym w sprawach personalnych jest Ogólnopolska Konferencja Sędziów
Szachowych.
Podobnie rzecz ma się co do zmian Regulaminu działania: inicjatywa zmian musi wyjść
od Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów Szachowych i wynika to wprost z prezentowanych przepisów
Regulaminu działania Kolegium Sędziów PZSzach. Zgodnie z §29 pkt 6 Statutu Polskiego Związku
Szachowego WZD zatwierdza Regulamin działania Komisji autonomicznych, ale sam regulamin
Kolegium Sędziów musi być wcześniej przyjęty przez Konferencję Sędziów. Ponadto zastosowanie
wybiegu prawnego poprzez zmianę nazwy z Kolegium Sędziów na Autonomiczne Gremia Sędziowskie
narusza nie tylko przyjęty we wcześniejszych przepisach tryb zmiany regulaminu, ale także sam statut
PZSzach. Ponieważ § 29 Statutu Polskiego Związku Szachowego nie został zmieniony, więc
uchwalenie nowego regulaminu funkcjonowania struktur sędziów szachowych należy uznać
za dokonane z naruszeniem prawa i prawnie bezskuteczne. Na Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów
Szachowych w dniach 17-19 września 2021 w Krakowie dokonano prawidłowego wyboru Kolegium
Sędziów Polskiego Związku Szachowego. Udział w Konferencji wzięło 51 sędziów z 10 województw.
4. Zgodnie z § 2 pkt 2.5 Regulaminu Kolegium Sędziów Przewodniczącego oraz członków
Kolegium wybiera Ogólnopolska Konferencja Sędziów Szachowych na okres kadencji władz
Polskiego Związku Szachowego, a ta trwa cztery lata. Kolegium Sędziów pod
przewodnictwem IA Andrzeja Irlika rozpoczęło działalność w 2016 roku, więc w pełni
zasadne jest przyjęcie, że rozpoczęta w 2017 roku kadencja Zarządu PZSzach pod
przewodnictwem Adama Dzwonkowskiego i Komisji Rewizyjnej pod przewodnictwem
Andrzeja Matusiaka wyznacza okres kadencji i dla Kolegium Sędziów, a zatem kończy się
z chwilą wyboru nowego Kolegium na Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów w 2021 r.
Regułą jest bowiem, że kadencja kończy się z chwilą wyboru organu w nowym składzie, a przyjęcie że
ustała przed upływem roku jest absurdalne. Co więcej, nawet gdyby przyjąć że kadencja
poprzedniego Kolegium kończyłaby się po czterech latach kalendarzowych, tj. w 2020 roku, to i tak
na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej podlegałaby przedłużeniu do 30 września 2021 r.
Niczego tu nie zmienia uchwała Zarządu, iż PZSzach nie korzysta z możliwości przedłużenia kadencji
władz do 30.09.2021 r., gdyż jedynym tego celem było zakończenie kadencji Komisji Rewizyjnej
i wygaszenie mandatów delegatów z datą odbycia Walnego Zgromadzenia Delegatów. Ponieważ
wyboru Przewodniczącego Kolegium Sędziów i jego członków dokonuje Ogólnopolska Konferencja
Sędziów kadencja Kolegium i tak mogła się zakończyć dopiero po wyborze nowego składu na zwołanej
Konferencji.
Trzeba zwrócić uwagę, że uchwała Zarządu stwierdzająca wygaśnięcie kadencji Kolegium, pomijając
brak kompetencji Zarządu do jej podjęcia i jej prawną bezskuteczność, została podjęta po
wyznaczeniu terminu Konferencji, kiedy było już pewne że nowe Kolegium Sędziów zostanie
wybrane. Można to ocenić, łącznie z przedstawieniem na walnym nowego regulaminu
funkcjonowania struktur sędziowskich, jako próbę likwidacji autonomii sędziowskiej.
Skład Kolegium Sędziów PZSzach jest następujący:
IA Krzysztof Parol – przewodniczący
IA Agnieszka Brustman - członek
IA Andrzej Filipowicz - członek
IA Rafał Siwik – członek
FA Michał Paździora – członek
FA Marek Prus – członek
FA Oskar Rosłon – członek
FA Mariusz Stanaszek – członek
Wzywamy Zarząd Polskiego Związku Szachowego do uznania prawidłowo wybranego Kolegium
Sędziów Polskiego Związku Szachowego i umożliwienie mu działalności zgodnej z zapisami Statutu
Polskiego Związku Szachowego i Regulaminu działania Kolegium Sędziów PZSzach.
W imieniu Kolegium Sędziów PZSzach
IA Krzysztof Parol
Przewodniczący